Provoz e-shopu dočasně přerušen. Děkujeme za pochopení.

Byliny plné vitamínů, aneb jak zdolat nachlazení přírodní cestou

Všichni víme, že vitamíny jsou pro naše tělo důležité a bez nich by nefungovalo úplně správně. Potřeba vitamínů pro naše tělo se může v různých životních situacích a ročních obdobích lišit. Je jich v normálním jídle dostatek na to, aby naše tělo bylo zdravé a vitální po celý rok? Vyplatí se kupovat často drahé doplňky stravy ve formě pilulek, nebo se stačí spolehnout na přírodu i v době chřipek a nachlazení? V tomto článku vám tyto otázky zodpovím a poradím, jaké bylinné směsi jsou dobré v období se zvýšenou nemocností. I v bylinách, ze kterých si louhujete čaj, jsou totiž nejen vitamíny, ale i další látky, které je naše tělo schopno vstřebat.

 

Víte vlastně, co jsou to vitamíny a k čemu slouží?

Nebojte, nebudu na vás chrlit žádné cizí slovíčka, ani psát chemické sloučeniny. Než se dostaneme k bylinám a nemocem, stručně a jednoduše vysvětlím, co to vitamíny jsou a proč jsou pro naše tělo tak důležité.

Vitamíny (ještě spolu s minerály) jsou struktury, kterým říkáme „mikroživiny“. Naše tělo si je najde v běžné stravě, stejně jako ostatní „makroživiny“. Oproti „makroživinám“, což jsou v základu sacharidy, tuky a bílkoviny, které zásobují naše svaly a dodávají našemu tělu energii, tvoří vitamíny jen malou část v přijímaných potravinách. Ukazují to i tabulky výživových hodnot, které najdeme na každém obalu potraviny – sacharidy, tuky a bílkoviny jsou zde vždy v celých gramech, kdežto vitamíny a minerály jsou na obalech doplňků stravy uváděny v miligramech nebo mikrogramech (mg a µg). Přesto jsou vitamíny pro lidské tělo nepostradatelné a sehrávají v něm stovky rolí. Obecně zajišťují správný chod našeho organismu a metabolismu. Bez nich bychom trpěli různými nemocemi a naše tělo by nebylo v rovnováze.

 

Vitamíny, které se ukrývají v bylinách

Vitamínů a minerálů existuje celá řada a nalezneme je i v bylinách, a ne zrovna v zanedbatelném množství. Pro každou skupinu vitamínů existuje hned několik bylin, ve kterých se daný vitamín nachází. V každé bylině jsou vitamíny různé a v různém množství. Např. vitamín C je téměř v každé bylině, oproti tomu vitamín D je v bylinách jen výjimečně a poskromnu. Pokud bychom měli říci, které vitamíny se v bylinách vyskytují nejčastěji a v největším množství, byly by to vitamíny A, B2 a C, a právě na tyto tři vitamíny podíváme podrobněji.

Vitamíny A, B2 a C, tak jako ostatní vitamíny, plní v těle mnoho funkcí. Níže tedy vypíšu jen ty nejdůležitější.

Vitamín C

Vitamín C zajišťuje správnou krvetvorbu, je zodpovědný za tvorbu kolagenu, podporuje hojení ran, zvyšuje obranyschopnost organismu, imunitu, využitelnost železa a podporuje růst kostí, zubů a chrupavek a je to antioxidant.

Kdyby naše tělo po nějakou dobu vůbec nedostávalo vitamín C, dostali bychom kurděje, což je nemoc, kterou trpěli hlavně námořníci na dlouhých mořeplavbách. Projevuje se krvácením dásní a netečností. Také bychom byli více unaveni a pravděpodobně by se nám rychleji kazily zuby. Byliny s největším obsahem vitamínu C:

Vitamín A

Vitamín A je zodpovědný za správný vývoj zraku, resp. stará se o to, abychom dobře viděli v šeru a v noci. Dále je také důležitý pro normální růst a zdravou kůži. Nedostatek tohoto vitamínu může člověku přivést šeroslepost až slepotu, zhoršení kvality kůže nebo impotenci. Byliny s největším obsahem vitamínu A:

Vitamín B2

Vitamín B2 je důležitý pro výrobu energie v buňkách a pro výrobu všech jednotlivých hormonů. Stará se o dobrý stav kůže a správnou funkci různých orgánů. Nedostatek vitamínu B2 způsobuje popraskané koutky úst, zánět spojivek a ztenčení sliznice. Byliny s největším obsahem vitamínu B2:

 

Jaké množství vitamínů naše tělo potřebuje?

Narovinu si můžeme říct, že dostatek vitamínů nám přinese vyvážená, zdravá strava. Jednoduše stačí zařadit do jídelníčku více zeleniny a ovoce (s předpokladem, že základ vašeho stravování již tvoří strava bohatá na sacharidy, tuky a bílkoviny ve vyváženém poměru), a pokud v tomto budete disciplinovaní, vaše tělo by mělo fungovat jako hodinky.

Jinak je to v případě, kdy se do vašeho děla dostane nějaký virus (typicky chřipka, nachlazení). Děje se to v situaci, kdy je naše imunita oslabená, často při náhlém poklesu venkovních teplot, což je např. období, kdy končí léto a začíná podzim.

V těchto případech, kdy tělo s něčím bojuje, je vhodné doplnit potřebné vitamíny pro boj s infekcí. Jak to udělat nejlépe?

 

Přísun vitamínů v období nemoci

Už víme, že se vitamíny nacházejí v běžné stravě, hlavně v ovoci a zelenině, takže se v nemoci logicky nabízí řešení začít jíst více zdravého jídla. Nezapomínejme však, že v jídle jsou obsaženy i ostatní „makroživiny“, jak jsme si řekli na začátku, takže bychom do sebe dostali i více sacharidů, tuků a bílkovin, což znamená i více kalorií a jídla v žaludku. Toto řešení tedy nemusí být v nemoci vždy optimální, i vzhledem k tomu, že chřipku a nachlazení může provázet nechuť k jídlu.

Většina lidí tedy v případě nemoci jde do lékárny a k nějakým lékům na akutní léčbu svých potíží si koupí i vitaminové doplňky stravy ve formě šumivých tablet nebo kapslí, aniž by tušili, že si tím mohou i přitížit. Jedna taková tableta či kapsle totiž může obsahovat i několikanásobnou doporučenou denní dávku (dále jen DDD) vitamínů, kterou by člověk v normální stravě či obecně v rostlinné formě nenašel. Tělo je složitý organismus, který i při nemoci funguje „po svém“, a po příjmu takové vitamínové „bomby“ jej můžeme rozhodit. Nebavíme se o předávkování vitamíny, k tomu totiž u zdravého organismu nedochází, jelikož vitamíny se bez užitku vyloučí v moči, ale o vedlejších účincích, kterými si můžeme nemoc ještě více znepříjemnit, např. průjem, pálení žáhy apod.

 

Vitamín C – hlavní bojovník při nastydnutí

Nejdůležitější vitamín pro boj s virem nachlazení nebo chřipky je vitamín C. O něm je obecně známo, že zvyšuje obranyschopnost organismu a zvyšuje imunitu. Člověk je tedy díky doporučené denní dávce „céčka“ více odolnější vůči infekcím a necítí se tak unavený. Vysoké dávky vitamínu C ale člověku nesníží riziko nastydnutí. DDD vitamínu C se pohybuje kolem 100 mg, kdežto některé vitaminové tablety, které se prodávají v lékárnách, obsahují často 500 mg, nebo dokonce až 1000 mg. V případě nemoci spotřebovává imunitní systém vitamínu C více, a je tedy vhodné jeho přísun doplnit. I při zvýšené potřebě imunitního systému však lidský organismus nedokáže zužitkovat více jak 400 mg vitamínu C za den. Pokud se tedy stravujeme zdravě, tzn. jíme ovoce a zeleninu, tak budeme mít DDD vitamínu C určitě splněnou a v případě zvýšené potřeby imunitního systému jej můžeme doplnit místo drahých farmaceutických výrobků rostlinným původem, např. popíjením čaje proti nachlazení, který obsahuje šípek.

Bylina plná vitamínu C - plod Šípku růže

Podobně jako u vitamínu C je to i u ostatních vitamínů, jejich DDD by měla být pokryta ze stravy, kterou jíme a v případě potřeby se snažit nedostatek konkrétního vitamínu doplnit přirozeným způsobem, a nikoli zakoupením tablet, které obsahují několikanásobnou dávku DDD. Samozřejmě jiná situace je v případě vážného onemocnění, kde tyto přípravky předepisuje lékař, ale o těch se samozřejmě nebavíme.

 

Posílení imunity pomocí bylinného čaje

Popíjením čaje provádíme „postupné uvolňování“ vitamínů a dalších prospěšných látek. Pitím čaje také samozřejmě doplňujete pravidelný pitný režim, který je v nemoci důležitý. Pití bylinných čajů je navíc při nachlazeních doporučováno, protože nejen, že posílí imunitu, ale hlavně prohřejí celý organismus.

Na posílení imunity před nastupující nemoci i v průběhu ní, doporučuji sáhnout po mé směsi Imunita, která je složením vybraných bylin a zvoleným poměrem maximálně vhodná pro tyto situace.

 

Na závěr je třeba připomenout, že byliny obsahují kromě vitamínů i důležité minerály a jiné účinné látky. Společně tak utváří přírodní multivitaminový komplex v přiměřeném množství pro naše tělo. Bylinnou směs, ve které je takových bylin hned několik, můžeme klidně nazývat i „superpotravinou“, kterou je více než vhodné popíjet nejen v případě obtíží.

Fotogalerie

foto

Zeptejte se

				
								

Chcete-li publikovat dotaz svým jménem a dostat ode mě upozornění emailem,
registrujte se, nebo se přihlašte prosím