Online bylinkový obchůdek je dočasně přerušen z technických důvodů. Děkuji za pochopení. Vaše Herbářka

Premenstruační syndrom a blahodárné působení bylinek

Podzimní měsíce jsou ideálním obdobím na představení jedné z fází menstruačního cyklu, a to čarodějku neboli fázi premenstruační, která se dá přirovnat v přírodě k podzimu. Zkuste si ho představit. Krajina se mění. Délka světelného dne a sluníčko postupně slábne. Původně zelené listy projdou pozoruhodnou barevnou proměnou. Vše v přírodě se připravuje na zimní odpočinek. Označení podzim vychází z toho, že podobně jako příroda na podzim, tak i žena se v této fázi proměňuje, zpomaluje a sklízí plody, o které se zasloužila v předchozích dvou fázích a připravuje se na přicházející zimu. Uzavírá se do sebe a více se spojuje s přírodou.

Přesný mechanismus, kvůli kterému se u některých žen objevuje premenstruační stres, dosud není zcela znám. Domnívá se, že zde hraje roli celá řada různých vlivů. Na vině je s největší pravděpodobností měnící se hladina hormonů. Nepříjemné a vyčerpávající symptomy PMS jsou spjaty právě s estrogenovou dominancí před menstruací.

Premenstruační stres je velmi rozmanitý, co se příznaků týče. Pokud bychom chtěly na sobě samé vypozorovat příznaky, lze je provést jen díky pravidelnému sledování svého těla i duše během alespoň dvou menstruačních cyklů. K tomu je důležité znát, kdy začíná a končí menstruační cyklus, a kdy se poprvé objeví nějaký z příznaků. Premenstruační syndrom začíná u některých žen hned po fázi ovulační a trvá tak celých 14 dní z každého cyklu, zatímco u jiných žen se ohlásí až jeden den či dva dny před menstruací.

Nečekané výkyvy energie duševní i fyzické

Energie se začíná obracet dovnitř, začínáme si uvědomovat svou vnitřní stránku, jelikož se začínáme stahovat do vnitřního světa. Přestává se nám chtít chodit do společnosti. V ústraní v hlavě si zpracováváme uplynulé události a procházíme si nevyřešené emoční situace. Můžeme dostat chuť začít některé problémy řešit, ale vzhledem k oslabující síle a výkonnosti to brzo vzdáváme. Tato oslabená schopnost pak může být příčinou naší frustrace, vzteku a náhlého podráždění, které se projektuje prostřednictvím příznaků premenstruačního stresu. Mezi nejčastější příznaky řadíme deprese, agrese, zlost, neovládání emocí, přehnaná plačtivost, lhostejnost, nerozhodnost, nesoustředěnost, netečnost, napětí, podrážděnost, pocit bezmoci, sebelítost a sníženou motivaci.

Naopak se zlepšuje intuice, vzrůstá schopnost snění, vhledu, inspirace a objevují se proudy tvořivé energie. Máme potřebu je někde ventilovat a realizovat se, mysl ustavičně těká a je dobré ji v tom nebránit. Může být totiž pro nás i okolí buď neskutečně tvořivá, nebo naopak ničivá. Také ne každý měsíc je situace nasměrovaná na tvoření, a tak je dobré si dát obzvlášť pozor na zásadní rozhodnutí, které odložme raději na dobu, kdy jsme klidné a rozumné a nejsme pod vlivem nepřiměřených emocí.

Fyzické příznaky jsou méně časté než příznaky psychické. Na našem těle můžete v této fázi nejčastěji vypozorovat:

Strava, vitamíny a minerály

V případě potřeby by se úprava stravy měla vyskytnout v životě každé z nás. Omezením všech průmyslových výrobků pomáháme našemu tělu k přirozenému fungování. Základem každé stravy je důležitý především přísun kvalitních potravin. Vhodné je kombinovat živočišné i rostlinné složky. Sacharidy je dobré získávat z přírodních zdrojů jako je zelenina a ovoce. Zdrojem energie jsou zdravé tuky z rostlinných olejů. Pokud je jídlo opravdové, čerstvé, bohaté na živiny, přirozeně se vyskytující vitamíny a minerální látky, nepotřebujeme žádné další doplňky stravy.

Cílem je dobrý metabolismus, plně funkční imunitní systém a celkově kvalitnější život, ke kterému se můžeme přiblížit také pravidelným pohybem. Nejjednodušším (a minimálním) požadavkem na pohybovou aktivitu je zhruba 30 minut rychlé chůze denně.

Pokud bychom si chtěli pomoci super potravinovými doplňky, pak obecně prospěšné pro ženy je spirulina, omega-3 mastné kyseliny, vitamín A, B komplex, C a E, železo, vápník, hořčík a zinek. Také antioxidanty, které jsou dostupné ve formě potravinových doplňků.

Byliny na premenstruační syndrom

Síla bylin je využívaná už od nepaměti a i přesto, že žijeme v době, kdy je náš životní styl od bylinkářství velmi vzdálený, pociťuji, že se nepatrnými krůčky znovu k využívání prospěšných látek v bylinkách vracíme. Uvedla bych zde některé léčivky, jež jsou spjaty se symptomy premenstruačního syndromu.

Drmek obecný má antiestrogenní účinek, čímž může pomoci při premenstruačních potížích spojených s nadbytkem estrogenu. Kontryhel obecný tlumí premenstruační syndrom, zmírňuje potíže s ním spojené. Řebříček obecný, něžná, ale také silně působící bylina, která nám je v tomto období velmi nápomocná. Třezalka tečkovaná je přírodní antidepresivum, pomáhá zklidnit výkyvy nálad a přecitlivělost, které jsou součástí premenstruačního stresu. Semena i kořen pupalky dvouleté obsahují látky uvolňující křeče, uplatňují se hlavně při léčbě premenstruačního syndromu a při citlivosti prsou v období premenstruačního syndromu. Karbinec evropský přináší úlevu ve dnech před menstruací. Pelyněk černobýl ovlivňuje menstruační bolesti a premenstruační tenzi. Svými schopnostmi vyvažuje hormonální systém ženského těla. Brutnák lékařský se používá k hormonální regulaci a pro své uklidňující schopnosti při PMS. Dalšími bylinkami, jež jsou využívané pro své uklidňující schopnosti, jsou meduňka lékařská, heřmánek pravý, lípa srdčitá a další.

Výše uvedenými bylinkami náš výčet nekončí, existuje jich řada dalších. Je potřeba vypozorovat, které z příznaků premenstruačního stresu nejhůře snášíte a podle toho vybrat tu nejvhodnější bylinku či kombinaci bylin v bylinné směsi. Pokud si nevíte rady, můžete se na mne s jakýmkoliv dotazem obrátit, ráda budu nápomocná. Prozatím můžete probádat bylinnou směs na premenstruační syndrom, který mám v mé nabídce.

Malá rada pro muže

Mužům, kteří se snaží své ženě rozumět a respektovat její odlišnosti, mohu poradit pouze toto. V tomto období se vyhněte čemukoliv, co by ženu mohlo emočně zatěžovat. Odlehčete jí od každodenních povinností, nechte ji, aby se stáhla sama do sebe, a podpořte ji v čemkoli tvořivém. Není důvod se však své ženě vyhýbat. Když si neberete osobně kritické poznámky, když jste k dispozici jako opora ve chvíli, kdy přijde plačtivá chvilka, když využíváte její vhledy a kreativitu a sám přitom zůstáváte v pohodě, pak je pro vás oba dva tato fáze příjemnější.

Závěrem

Důležité je vědomí, že nejste v tom sama. I pro mne je velkou úlevou zjištění, že mohu sdílet s ostatními ženami pocity, beze strachu, že by mne odsoudily. Věřím, že se dokážeme vzájemně inspirovat, uklidňovat a povzbudit. Navíc v kontaktu s přírodou člověk znovu nově objevuje sám sebe jako jedinečné stvoření. Dejte tomu volný průchod.

 

S láskou Vaše Herbářka

Fotogalerie

foto

Zeptejte se

				
								

Chcete-li publikovat dotaz svým jménem a dostat ode mě upozornění emailem,
registrujte se, nebo se přihlašte prosím